AI en marketing: dream wedding met huwelijksvoorwaarden

Omdat digitale interacties vandaag alomtegenwoordig zijn, wordt het voor marketing steeds uitdagender om consumenten te bereiken en brand awareness te creëren. Enter AI, dat – als het op de juiste manier wordt ingezet – gouden diensten kan bewijzen. Maar op welke manieren precies?

Gepubliceerd door:

Lander Durnez
Digital Expert
Lees Alle artikels

Publicatiedatum:

19 Juli 2023

Categorieën:

Blog

1.     Boodschap personaliseren

Aan de hand van de juiste algoritmes kan AI heel gericht consumentendata analyseren. De inzichten die marketeers daaruit halen rond (koop)gedrag en voorkeuren, laten hen toe heel gerichte, relevante en vooral gepersonaliseerde content te creëren. Want als de consument vandaag één ding wil, dan is het wel persoonlijk aangesproken worden.

2.     Voorspellen

Dit sluit aan bij de vorige manier: door via AI-algoritmes consumentendata te analyseren, zullen marketeers beter in staat zijn te voorspellen welke consumenten, niche- of andere doelgroepen het meest geneigd zijn te reageren op een campagne. Zodat die doelgroepen gericht kunnen getarget worden.

3.     Blind spots in content detecteren (en opvullen)

Het eerste contact met (potentiële) consumenten is cruciaal. Als dat faalt, ligt dat vaak aan het feit dat ze niet de informatie krijgen die ze zoeken of verwachten. Door AI-algoritmes los te laten op het internet en sociale media, kunnen marketeers die blind spots detecteren en vervolgens opvullen.

4.     Real time interactie met consumenten realiseren

AI-gedreven chatbots zijn heel dankbaar om klanten snel en gericht van (concrete!) input en ondersteuning te voorzien. Maar dat is niet alles: AI kan ook zorgen voor echte connectie, bijvoorbeeld via een AI-gestuurde interactieve game op je website of socials, waarmee de customer experience kan verbeterd worden op basis van reacties. Of waarom je chatbot niet sarcastisch of gewoon grappig uit de hoek te laten komen? Consumenten kunnen zo’n gedurfde aanpak wel smaken.

5.     A/B-testen versnellen

Het proces van A/B-testen, om te kijken welke versie van een marketingcampagne best aanslaat, kan dankzij AI danig versneld en zelfs geautomatiseerd worden, doordat AI in staat is naar diepere verbanden te zoeken tussen conversie en consumententype. Dat laat marketeers niet alleen toe sneller te itereren en campagnes te optimaliseren, maar biedt ook onschatbare data over de factoren die geleid hebben tot keuze voor de A- dan wel B-variant.

Meer weten over AI of wil je graag weten wat AI voor jouw digitale marketing kan betekenen? Neem dan contact op met copain Lander via lander@studiocopain.be.

Deel dit artikel