Toerisme Oostende - Uitgewaaid

Klaar voor jouw persoonlijke portie zen?

Mentaal welzijn is al lang geen modewoord meer. Integendeel. In de drukte van elke dag zoeken we steeds vaker naar manieren om eens helemaal te ontsnappen. En dat hebben ze bij Toerisme Oostende goed begrepen. Samen met onze Copains lanceerden ze eind 2023 daarom hun gloednieuwe campagne ‘Uitgewaaid’. Want geef toe, da’s toch precies wat we af en toe nodig hebben. Klaar voor jouw persoonlijke portie zen?

De zee staat al eeuwen bekend om haar helende krachten. En da’s niet zo verwonderlijk. De zilte zeelucht, die frisse bries in je haren en het geluid van de golven, het zijn dé ingrediënten om tot rust te komen. Toen Toerisme Oostende onze hulp inriep voor hun nieuwe concept, voelden we dan ook meteen dat het raak zou zijn. Ons onderzoek met BUFFL bevestigde al onze verwachtingen. Maar liefst 89% ervaart de zee namelijk als dé plek om even uit te waaien. En dat werd meteen ook de naam van de campagne. ‘Uitgewaaid’ was geboren!

Adem in, adem uit

Om de campagne extra kracht bij te zetten, sloegen we de handen in elkaar met Hilde De Baerdemaeker. Samen stelden we een unieke meditatiewandeling samen met 10 stilteplekjes waar je volledig tot rust komt, inclusief podcast (met de stem van Hilde), wandelkaart én meditatiegids. Die laatste twee kan je helemaal gratis downloaden op hun website.  

"Dat Oostende een pak culinaire en culturele troeven heeft, weet iedereen. Maar ook het rustgevende karakter van ons strand, de zee en de vele stille plekjes winnen steeds meer aan populaireit. Ons team bedacht ‘Uitgewaaid’, dat we nadien breed lanceerden met de marketingpower van Studio Copain. De copains kennen onze stad en troeven als geen ander en dat leverde opnieuw een geslaagde mediamix op. Samengevat: ‘Uitgewaaid’ werd een campagne met een grote impact voor onze stad."

Pieter Hens

Manager Marketing & Evenementen bij Toerisme Oostende vzw

Stilte voor de storm

Of was ’t nu omgekeerd? Want een ding staat vast, de campagne kon op serieus veel positieve reacties rekenen. Naast een geslaagd influencertraject met o.a. Lise Conix, Charlie Dewulf en Eline De Munck, werd de campagne meermaals opgepikt in de media én kwam ze aan bod in de populaire podcast ‘Onbespreekbaar’ van Jef Willem en Nicolas Overmeire. De digitale campagne op Facebook, Instagram en Google was de kers op de taart, samen met een intense pers- en pr-werking waardoor we nationale media (Nostalgie, Libelle, …) en regionale media haalden.

Topje van de ijsberg

Met maar liefst 1 miljoen individuele contacten, meer dan 25.000 pageviews, en duizenden effectieve downloads van wandelkaarten en luisteraars, sluiten we deze campagne af met een meer dan positieve mindset. Al was ‘Uitgewaaid’ nog maar het topje van de ijsberg (of beter gezegd, van de zee). Want die heeft nog zoveel meer te bieden voor je mentale gezondheid. En op die golven deint Toerisme Oostende maar al te graag op mee. Wij kijken alvast uit naar het vervolg!

 

Ontdek Uitgewaaid in Oostende via www.visitoostende.be/nl/uitgewaaid-oostende:

·       Uitgewaaid-wandelkaart: download hier

·       Meditatiegids met Hilde de Baerdemaeker: luister op Spotify of Google Podcasts

·       Aanbod Uitgewaaid-hotels: hier

Deel case